۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
FA
دانشگاه اصفهان

برگزاری سومین نشست تخصصی حمل و نقل شهری ویژه بزرگداشت روز حمل و نقل

سومین نشست تخصصی حمل و نقل شهری ویژه بزرگداشت روز حمل و نقل با حضور دکتر حسین هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان و مدیران ارشد شهری در محل تالار صدر دانشکده عمران و حمل نقل دانشگاه اصفهان برگزار شد.


سومین نشست تخصصی حمل و نقل شهری ویژه بزرگداشت روز حمل و نقل با حضور دکتر حسین هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان،اعضای هیات علمی دانشکده عمران و حمل و نقل، دانشجویان و مدیران ارشد شهری در محل تالار صدر دانشکده عمران و حمل نقل دانشگاه اصفهان برگزار شد.

 

یه گزارش وب سایت خبریUinews دکتر حسین هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان در سومین نشست تخصصی حمل و نقل شهری ویژه بزرگداشت روز حمل و نقل ضمن تشریح نقش آفرینی دانشگاه در صنعت حمل و نقل، اظهار داشت: علی رغم جوان بودن دانشکده عمران و حمل و نقل در دانشگاه اصفهان، پیشرفت های قابل توجهی در حوزه های مختلف آموزشی،پژوهشی و فناوری داشته اند و امید است شاهد موفقیت های بیشتر این عزیزان باشیم.  

دکتر هرسیج خاطرنشان کرد: با توجه به افق چهارساله ی دانشگاه به عنوان دانشگاه جامعه محور و تمدن ساز ، بنا را بر این مهم قرار داده ایم که دانشگاه از جمله دانشکده عمران و حمل و نقل علاوه بر بحث های آموزشی، پژوهشی و فناوری، ارتباط خود را با مسائل جامعه ای که در آن زندگی می کند افزایش دهند. به عنوان مثال یکی از مشکلات کنونی اصفهان بحث آلودگی هوا می باشد که در چند روز اخیر نیز شدت گرفته است. با بررسی های انجام شده می توان نتیجه گرفت که این مشکل ناشی از تصمیماتی است که نه بر اساس تصمیمات درست و معقول بلکه فقط به خاطر حفظ منافع برخی از افراد انجام شده و مشکلات کنونی را برای کشور ایجاد نموده است.

وی افزود:  چرا باید در شهری که از نظر صنعتی جز شهرهای اول کشور است، همه مردم اصفهان  مشکل عمومی آلودگی هوا را دارند؟ این مسئله ناشی از دو نوع تفکر است که یکی از آن برآمده از عقلانیت ابزاری است که می گوید برای رسیدن به هدفی که منافع خصوصی یا سیاسی دارد، ما می توانیم به هر ابزاری متوصل شویم. این مشکل نه فقط در حوزه حمل و نقل، در بسیاری از مسائل از جمله افزایش دانشگاه هایی که بی رویه در شهرهای مختلف ایجاد شده و به مرور زمان مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است می شود .

 آیا تفکر عقلانیت ابزاری دیگاهی برآمده از تفکر عامه مردم و مصالح عمومی است ؟ و یا ما باید به خودمان اجازه دهیم برای این که به منافع شخصی خودمان برسیم این همه هزینه بر جامعه تحمیل کنیم. منافع کوتاه مدت را به دست آوریم و منافع دراز مدت را از دست بدهیم؟! متاسفانه چنین کارهایی شده و نتیجه آن چنین مشکلاتی است که با آن مواجه شده ایم. ما اگر بخواهیم این ها را برگردانیم باید نوع عقلانیت را عوض کنیم. یعنی از این عقلانیت ابزاری باید به عقلانیتی که دین و تمدن ما توصیه کرده برسیم. که من دو مولفه ای که برای تمدن نوین اسلامی می دانم عقلانیتی است که منافع همه را در بر بگیرد. در بحث های اجتماعی نباید آزمون و خطا باشد که  برای حل مشکل مقطعی تبعاتش را در دراز مدت همه مردم تحمل کنند. حداقل دیگر تکرار نکنیم و راحش این است که حداقل این مسائل به اهل فن ارجاع شود و اهلش هم همین پژوهشگران دانشگاهی هستند. بنابراین مسئله باید تعریف و شناسایی شود ولی آسیب شناسی و ارایه راهکار آن باید در دانشگاه انجام شود.

دکتر هرسیج در ادامه تصریح نمود: چون افراد در کار اجرایی وقت فکر کردن ندارند بنابراین اجازه بدهیم مشکل را به اهلش ارجاع بدهیم و نتایج حاصل از تحقیق آن ها را باید بپذیریم و به آن عمل کنیم. اگر ما حمل و نقل عمومی داشته باشیم طبیعتا" هزینه های اقتصادی، اجتماعی کمتری خواهیم داشت و مطمنا" به نفع عامه مردم خواهد بود و رضایت عمومی حاصل می شود.

دکتر هرسیج در ادامه به تشریح توسعه پایدار پرداخت و افزود: توسعه پایدار فقط بحث رشد کمی نیست مثلا تولید فولاد افزایش پیدا کرده است. آیا افزایش تولید فولاد، وقتی ما نمی توانیم نفس بکشیم ارزشی دارد؟ بیماری هایی که ناشی از آلودگی محیط زیست است، چه قدر هزینه دارد؟ یا اگر فقط حمل و نقل خصوصی باشد چه قدر تبعات برای کشور دارد؟ اگر عقلانیت درست و جامع باشد، بدون تردید به این ها فکر می کنیم.

برای حل معضلات شهر خود، حتما با استفاده از تکنولوژی های جدید و افزایش تعامل با دانشگاه ملی و بین المللی و بهره مندی از تجارب آن ها می توانیم موفق باشیم.  بدون تردید توسعه کشور و محیط زیست سالم باید در کنار هم باشند. هم از نظر تولید ناخالص و هم از نظر کیفیت زندگی باید رشد پیدا کنیم. متاسفانه کشورهای توسعه یافته، همه چیزهایی که منجر به آلودگی می شد را به کشورهای جهان سوم منتقل کردند و این کشورها هم استقبال کردند و این فاجعه است.

 

شایان ذکر است، مهندس نورصالحی رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز برنامه ها و سیاست های توسعه حمل و نقل ریلی شهر اصفهان را تشریح و تصریح نمود: توسعه خطوط ریلی در سمت شمال و جنوب اصفهان و اتصال آن به شهرهای همجوار می‌تواند بخشی از مشکلات این کلانشهر را کاهش دهد.

وی ادامه داد: در این صورت بیش از 50 کیلومتر طول خط متروی اصفهان خواهد شد که امیداوریم روزی محقق شود.

وی با اشاره به مراحل پیشرفت خط دوم قطار شهری از شرق به غرب گفت: طول این مسیر 25.7 کیلومتر است که در حال حاضر 14.5 کیلومتر آن با 16 ایستگاه در حال اجراست و از این تعداد 13 ایستگاه آماده شده و تونل آن از زینبیه تا میدان لاله رسیده و همچنین عملیات حفاری در سمت غرب آغاز شده است.

مهندس نورصالحی با اشاره به مسیر 8.8 کیلومتری خط سوم مترو از میدان آزادی تا کوه "دُنبه" شهر اصفهان افزود: البته این مسیر در زمان حاضر در اولویت قرار ندارد و افزون بر این مباحثی در باره امتداد خط دوم ‌تا خوراسگان یا پیشنهادهایی در باره طرح تراموا مطرح است که اکنون قابلیت اجرایی ندارد.

وی تاکید کرد: توسعه خط اول مترو تا دانشگاه صنعتی و در گام‌های بعد امتداد آن تا شاهین‌شهر از یکسو و امتداد آن در جنوب تا شهر بهارستان از سوی دیگر با هماهنگی شرکت عمران بهارستان باید مدنظر مسوولان قرار گیرد.

مهندس نورصالحی ادامه داد: البته بخشی از تجهیزات و سیستم‌های خط اول قطار شهری هنوز تکمیل نشده که تامین آن با توجه به هزینه‌های امروز، بسیار سنگین است‌.

وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از طرح‌های حمل و نقل شهری اضافه کرد: سال 1390 مبلغ 16 هزار میلیارد ریال برای حمایت از حمل و نقل شهری تصویب شد که این رقم تخصیص نیافت.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: امروز با این هزینه‌های سنگین، اجرای طرح‌های ریلی برای شهرها کمرشکن است و تامین ‌آن یا با فشار بر مردم محقق می‌شود یا باید به سمت تعطیلی و کوچک شدن این طرح‌ها حرکت کرد لذا دولت نباید اجازه کُند شدن این طرح‌های شهری را دهد.

 

همچنین دکتر عسگری رییس دانشکده عمران و حمل و نقل ضمن خیر مقدم به میهمانان به تشریح پتانسیل های موجود در دانشکده پرداخت و اظهار داشت: برای دستیابی به اهداف متعالی دانشگاه ، باید خود را با تکنولوژی های جدید تطبیق دهیم. زیرا ما از دوران حمل و نقل معمولی در حال عبور هستیم و آینده پژوهی از اهداف دانشکده می باشد. همچنین از پژوهشگران جوان به عنوان بازوهای پژوهش و فناوری دانشگاه باید بهره مند شویم.

 

دکتر غلامرضا شیران عضو هیات علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان نیز در خصوص حمل و نقل شهری پایدار اظهار داشت: شبکه های حمل و نقل، زمینه توسعه پایدار شهرها را فراهم می کند.

وی افزد: شبکه‌های حمل و نقل از عوامل مهم و مؤثر بر پتانسیل توسعه مناطق شهری به شمار می‌رود، و تغییر سامانه‌های حمل و نقل سنتی و احداث و استفاده از شبکه جدید حمل و نقل، توازن‌های مناطق در جذب توسعه را بر هم می‌زند و تأثیر شبکه قطار شهری بر پتانسیل توسعه شهری به صورت ایجاد گره‌های پیرامون ایستگاه‌ها است.

دکتر شیران تصریح نمود: اگر وسایل حمل و نقل عمومی شهر همچون اتوبوس، قطار شهری، تراموا یا مونوریل برخوردار از سه ویژگی مهم داشتن هوای پاک، فضای آرام و بدون شکایت‌های ناشی از سر و صدا همچنین ایمنی بالا باشد، به سمت پایداری حرکت شده است.

وی در خصوص راهکارهای افزایش انگیزه در شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: شهروندان می‌خواهند که راحت و بی دردسر در زمان مورد نیاز و با قیمتی مناسب‌تر از هزینه استفاده از خودرو سواری از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر استفاده کنند اگر این شرایط برای شهروند فراهم باشد دلیلی برای استفاده از خودرو شخصی وجود نخواهد داشت.

دکتر شیران افزود: وسایل حمل و نقل عمومی باید یک زمان بندی متناسب با خواسته شهروندان داشته باشد که بتواند در ساعات اوج و غیر اوج برای سفرهای کاری، مدرسه و آموزش، تفریحی، سفرهای خرید یا دیدن مهیا باشد شرط دوم این است که هزینه استفاده از این وسایل مناسب و نرخ‌گذاری کرایه سنجیده شده باشد؛ نباید قیمت فراتر از هزینه انجام سفر درون شهری با استفاده از خودروی سواری باشد.

 

گفتنی است در این نشست دکتر قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز برنامه های موثر وزارت راه و شهرسازی در توسعه حمل و نقل ریلی شهر اصفهان را توضیح داد.

این نشست تخصصی همزمان با برگزاری برنامه های هفته پژوهش و فناوری، به همراه میزگرد پرسش و پاسخ روز شنبه 27 آذر ماه 1400 از ساعت 13:30 الی 17 در محل تالار صدر دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان برگزار شد.

تاریخ:
1400/09/27
تعداد بازدید:
4075
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal